Fra civiløkonom til børnehaveleder
Lille Egede Friskole
14-05-2012
En af finanskrisens allerførste fyringer og frustrationen over at skulle aflevere endnu et barn til en fortravlet institution fik Anne Oppermann Helverskov til at skabe sit eget job som "børnehaveopstarter".

I dag er der ventelister til Lille Egede børnehave, og Anne er gået fra ledig civiløkonom til travl børnehaveleder.

Bare én måned inden Anne (foto) skulle på barsel med det tredje barn, kom finanskrisen buldrende og slugte hendes job som strategisk markedsanalytiker i Medianet i Slagelse.

- Vi lavede en internetservice à la skype, men i en krypteret sikkerhedsversion til finanssektoren.

Det gik rigtig stærkt, - virksomheden gik fra starten i en garage til 60 ansatte på bare tre år. Spændende var det også - jeg sad to dage om ugen inde i Videnskabsministeriet for at udvikle nye strategier.

Men da finanskrisen i 2008 ramte USA, som var vores hovedmarked, mistede vi vores job næsten fra dag til dag, fortæller Anne.

Hun er uddannet civiløkonom og gik da også straks i gang med at søge stillinger indenfor hendes fag.

- Jeg kom endda i betragtning til et par af dem, men når jeg så mødte op med min højgravide mave, var det ikke mig, virksomhederne valgte. Så jeg kunne ret hurtigt se, at det kunne blive svært at finde noget andet, fortæller hun.

Manden Peter er afdelingsleder på Julemærkehjemmet i Skælskør og cand. Pæd. i psykologi, og Anne har altid interesseret sig meget for pædagogik og sociologi, så der bliver snakket meget om børn og unge
over middagsbordet.  Og godnatlæsningen er ofte nye forskningsrapporter om, hvordan man kan løfte undervisningen af børn.

 - Jeg underviste på handelsskolen i Holbæk inden jobbet på Medianet, og det var ret fantastisk at opleve, hvordan vi kunne løfte svage elever, så de fik en eksamen, de kunne bruge til noget, og fik lyst til at fortsætte med en uddannelse. 

Det viste mig, hvor vigtigt det er, at vi tager hånd om børn fra de er helt små, og giver dem lysten og muligheden for at lære og udvikle sig.  Hvis nogen havde taget hånd om de store drenge og piger med problemer på handelsskolen, da de var mindre, ville de have haft helt andre muligheder, forklarer hun.

Behov for børnehave

Samtidigt var tanken om at skulle have endnu et barn igennem institutionsmøllen hård.

- Vores ældste dreng Gustav gik allerede på Lille Egede Friskole, og vi syntes, at der var alt for stor forskel på friskolen og den kommunale børnehave. Der var der efterhånden blevet skåret helt ind til benet, så det kneb med ressourcerne.

Så allerede mens jeg var gravid, spurgte jeg skolelederen om, Lille Egede ikke skulle have en børnehave med de samme værdier som friskolen? Joh, sagde hun - hvis der nogen, der vil lave den!

Heidi Henningsen, bestyrelsesmedlem på friskolen, ville gerne være med, og så gik de i gang, da Annes barselsorlov var færdig.

- Jeg fik mulighed for at komme i fire ugers virksomhedspraktik først. Dem brugte vi på at finde ud af, om der overhovedet var et behov for en børnehave, inden at vi fik lagt alt for mange planer. Så vi spurgte forældrene til de børn, som går på skolen (Lille Egede Friskole har ca. 190 elever fra 0-9. klasse, red.), om de havde nogle søskende, og om de var interesseret i en børnehave.  Og vi kunne hurtigt se, at der var et stort behov.

Børnehaveiværksætter

Næste skridt var at lave en investeringsplan, så Anne søgte Jobcenter Slagelse om at blive ansat med løntilskud som "børnehaveopstarter".

I første omgang fik hun bevilget seks måneders ansættelse med løntilskud, og Anne fik et skrivebord oppe på friskolens kontor.  Og så gik hun ellers i gang med at studere kravene til pædagogiske læreplaner, regler for målene på garderobepladser i børnehaver, personalejura og meget, meget mere.

- Der er sindssygt mange krav og regler, når man gerne vil starte en børnehave op. Men her var det faktisk en fordel, at jeg ikke kommer fra "børnehavebranchen", men har en hel anden tilgang som civiløkonom.  Specielt da jeg skulle lave investeringsplanerne med beregninger for, hvordan de store opstartsudgifter kunne finansieres, fortæller Anne.

Pengejagten

Udkastet til bankerne var utroligt vigtigt. Lille Egede Friskole havde selv bygget til for nylig, så der var ingen penge i skolekassen til at bygge en børnehave for. Og selv om alle analyserne viste et stort behov for børnehaven, og Annes beregninger godtgjorde, at selv en helt nybygget og super moderne børnehave godt ville kunne løbe rundt, så var der ingen banker, der ville være med.

- Jeg brugte flere måneder på at finde pengene til børnehaven. Det er nok det eneste tidspunkt i hele forløbet, hvor jeg begyndte at tvivle på, om den her drøm nogensinde ville blive til noget. Men til sidst fandt jeg en lille flippet andelssparekasse inde i København, som var ude at se skolen og høre vores planer. Og de sagde ja!

Børnehaveregler

Så Anne fik forlænget ansættelsen med løntilskud med endnu seks måneder, og nu gik det rigtig stærkt med børnehaveplanerne.

Pengene faldt på plads i marts måned 2011, og allerede i maj begyndte byggeriet af den ottekantede børnehavebygning, som stod færdigt i starten af september.

- Vi skulle åbne den 7. oktober og godkendes som børnehave af kommunen inden da. Men heldigvis havde vi valgt en gennemprøvet løsning og en leverandør, som kender til alle reglerne for institutionsbyggeri, så der dukkede ikke nogen ubehageligheder op i sidste øjeblik.

Svært at aflevere

Egentlig havde Anne ikke tænkt længere end til, at børnehaven stod der.
- Jeg er jo ikke uddannet pædagog, kun "børnehaveopstarter". Men jo længere tid der gik, kunne jeg jo godt mærke, at det ville blive sværere og sværere at overlade "min" børnehave, og alle de planer jeg har med den, til andre.

Jobannoncerne til børnehavestillingerne var allerede indrykket, da nogle af Annes kollegaer på friskolen foreslog hende selv at søge jobbet som børnehaveleder. Men ud over at have haft en enkelt medarbejder under sig på et tidligere job, havde hun hverken nogen rigtig ledererfaring eller - uddannelse.

- Heldigvis er der mulighed for at få relevante kurser og opkvalificering i forbindelse med ansættelsen med løntilskud, og jeg fandt til sidst et rigtig godt kursus "lederens retorik". Det var en del af et Masters forløb på Århus Universitet, som man kunne tage som enkeltkursus.  Jobcenteret bevilgede kurset, hvis jeg blev ansat, så jeg kunne skrive det i ansøgningen til Lille Egede, og så fik jeg stillingen!

Ravnereden

I dag er der 36 børn i "Ravnereden", som børnehaven kom til at hedde - opkaldt efter Odins to ravne Hugin og Mugin, som hver morgen fløj ud i verden for at finde ud af, hvad der skete.

- Vi har så mange "næsten tre årige" på ventelisten, at vi allerede til sommer når op på de 44 børn, som vi er normeret til, fortæller Anne, der stortrives i rollen som børnehaveleder.

- Jeg har jo dygtige pædagoger til at hjælpe mig, så det gør ikke noget, at jeg har en anden baggrund. Og i mange af de arbejdsopgaver der er som børnehaveleder, er min uddannelse som civiløkonom faktisk en stor fordel - der er mange budgetter, regler og planer du skal holde styr på.

Lønsedlen er ikke helt så "glamourøs" som i de tidligere stillinger som civiløkonom.
- Men jeg er rigtigt glad for at være med til at udvikle børnehaven, og jeg har lige sagt til skolelederen, at mig slipper de ikke af med lige foreløbigt, erklærer Anne med et stort smil.

Af Christina Kabel
Læs også artiklen "I løntilskud på Lille Egede Friskole".

Tilbage til forsiden
03-09-2014
Mød kompetente studerende fra de videregående uddannelser i Slagelse
02-09-2014
Messen afholdes den 1.-2. november 2014 i Antvorskovhallen
Nyhedsarkiv
NYHEDER
NYHEDER
Printvenlig version af siden
Afdelingen for Virksomhedsservice   ·   Skovsøgade 10-12   ·   4200 Slagelse   ·   Tlf. 58 57 33 33   ·   
techCMS